L’Ajuntament de Cruïlles, la PAAC i el CEPA-EdC es troben per marcar un full de ruta per cumplir les sentències en el cas de l’Abocador de Vacamorta

Aquest dilluns 1 de desembre ens varem reunir l’Ajuntament de Cruïlles, la PAAC (Plataforma Alternativa a l’Abocador de Cruïlles) i el CEPA-EdC (Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius)  per tractar el tema de l’imminent tancament de l’abocador de Vacamorta desprès de que el Conseller de Territori i Sostenibilitat signes la Resolució per a la suspensió de l’entrada de nous residus a l’abocador, aquest 21 de Novembre.

Tant l’Ajuntament com la PAAC volem ajuntar esforços per aconseguir que aquest tancament es faci complint estrictament la Sentencia del TS del 14-2-14, guanyada per la PAAC, i que corroborava les anteriors sentències del TSJC del 2006 i 2011.  Ja que el TS decideix clarament; “Tancar i buidar l’abocador, i s’ordena a La Generalitat la restauració del lloc a les condicions prèvies a l’acte recorregut”. És per aquest motiu que varem encarregar (l’Ajuntament i la PAAC) un informe tècnic que acompanyés a la petició de mesures cautelars de l’ajuntament i al procés d’execució forçosa de sentencia de la PAAC. Amb l’objectiu rigorós de documentar al TSJC sobre les possibles alternatives i solucions viables per poder actuar segons marca la sentència, i les conseqüències que podria comportar el fet de que no es buidés per la salut de les persones i del medi ambient.

No hi ha cap dubte, ni n’hauria de tenir el conseller, de que així s’ha de fer, ja que a la interlocutòria que el TSJC va notificar aquest mes de novembre en resposta a un recurs de la Generalitat, el Govern demanava deixar en suspens l’execució de l’última sentència -la del Suprem- que instava a tancar l’abocador i a restaurar del tot el paratge, dient que ja havia subsanat els errors del passat, per que Vacamorta tenia una nova llicència ambiental (la del 2012) i un pla urbanístic que blindava l’abocador). El TSJC respon de forma clara que aquests dos documents no resolen el problema de base -que l’abocador és il·legal- i insta a executar la sentència punt per punt.

En aquesta reunió varem acordar com a primers passos:

1) Demanar la convocatòria d’una reunió d’urgència amb el Conseller Vila, l’Ajuntament de Cruïlles, la PAAC i el CEPA. Tal i com es va formular i acordar el passat 19 de novembre al Consell de Direcció de l’ARC, a petició del CEPA-EdC i en representació nostra (de l’Ajuntament i la PAAC). L’objectiu de la reunió és evidentment tractar sobre el futur de l’abocador de Vacamorta i marcar un full de ruta viable i que aporti solucions acceptables per les diferents parts implicades.

2) Insistir en la necessitat de realitzar ja la Diagnosi acurada, per determinar l’abast de la contaminació i la seva tipologia, així com una avaluació de riscos abans de la presa de decisions sobre els alternatives i tècniques de remediació i restauració més adequades. Ja que en tot cas, la presa de decisions dependrà de la diagnosi.

  • Ja que segons les dades disponibles de l’abocador de Vacamorta;
  • Conté una gran diversitat de residus i contaminants, alguns d’ells tòxics.
  • Es constata com els contaminants abocats no estan adequadament confinats, per la qual cosa escapen i es dispersen a l’exterior del recinte, contaminant sòl, aigua i atmosfera.
  • La presència d’aquests contaminants, tant al sòl, com a l’aigua lixiviada o a les emanacions gasoses, suposen un risc per a la salut humana i per al medi ambient, així com una pèrdua de qualitat de vida dels veïns.
  • La solució del buidatge de l’abocador sembla la més adequada i viable, d’acord amb les dades disponibles, les característiques del lloc, les seves deficiències de gestió, els usos urbanístics i el cost eficiència.

Aquest procés haurà de tenir en compte els condicionants i impactes socials, els indicadors ecològics i impactes ambientals, els costos de finançament, els impactes econòmics indirectes i el cost eficiència de les tècniques, i la sostenibilitat de l’acció.

 Doncs es imprescindible realitzar aquesta diagnosi, per determinar l’abast de la contaminació i la seva tipologia, així com una avaluació de riscos abans de la presa de decisions sobre les alternatives i tècniques de remediació i restauració més adequades.

També es imprescindible que el Departament proporcioni totes les dades sobre l’abocador que fa mesos que s’han demanat a la Generalitat i no les han proporcionat.

Per tant, l’opció de deixar l’abocador en el seu estat actual  –com vol la Generalitat declarat al l’informe pericial de l’ARC- amb la única solució, que ja contempla de normativa d’abocadors, es la de la seva clausura convencional- que es el segellament de terres en superfície i el vetllar per el control de lixiviats, gasos,….. És no actuar segons la sentència, i de permetre deixant de forma permanent -que poden ser dècades l’activitat més química i bacteriològica més important i de centenars d’anys la seva afectació-  les conseqüències i perjudici a la salut de les persones i del medi ambient, i així eludir la seva gran responsabilitat en aquest greu problema.

3) A més, es va acordar fer altres accions de caire tècnic, de difusió i informació que promoguin el debat i conscienciació social sobre les solucions per aconseguir una remediació viable i ajustada a les necessitats.

La PAAC considera que ningú te dret a exigir menys, pel bé de la salut de les persones i del medi ambient

Cruïlles, 3 de desembre de 2014

Per més informació

PAAC

Montse Tena 630 948 627

Zeta Figa 635 603 570

CEPA-EdC.

Mercè Girona 627 454 614

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑

%d bloggers like this: